Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα σχετίζεται με το μάνατζμεντ του οργανισμού –τη διαμόρφωση και την υλοποίηση των επιχειρησιακών (corporate), επιχειρηματικών (business) και λειτουργικών (functional) στρατηγικών μέσω της οργανωσιακής δομής και των επιχειρηματικών διαδικασιών.  Το περιεχόμενο του μαθήματος συνίσταται στα ακόλουθα μέρη: 1. Στρατηγική Ανάλυση του περιβάλλοντος, του κλάδου, του ανταγωνισμού, των διαφόρων ενδιαφερομένων για την επιχείρηση (stakeholders), καθώς και των δυνατοτήτων της επιχείρησης. 2. Στρατηγικές Αποφάσεις εστιάζονται στη δυνατότητα της επιχείρησης να αναγνωρίζει ευκαιρίες και απειλές που ενυπάρχουν στις περιβαλλοντικές αλλαγές και να αναπτύσσει στρατηγικές για την αντιμετώπιση των αλλαγών. 3. Στρατηγικές Ενέργειες υλοποίησης της στρατηγικής με βάση τις οργανωσιακές ικανότητες και αξίες.

Το μάθημα βασίζεται τόσο στη θεωρία, όσο και στην πρακτική. Παρουσιάζει έννοιες του στρατηγικού μάνατζμεντ που θα δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές να διαμορφώνουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν στρατηγικές και αντλεί παραδείγματα από μεγάλες και μικρές ελληνικές και διεθνείς επιχειρήσεις. Παράλληλα, τους εξοικειώνει με τα σχετικά εργαλεία για την κατανόηση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος μιας επιχείρησης, και την ανάπτυξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:

  • Να κατανοήσουν οι φοιτητές τις βασικές έννοιες του στρατηγικού μάνατζμεντ και τις απόψεις και προσεγγίσεις που έχουν αναπτυχθεί στη βιβλιογραφία και την επιχειρηματική πρακτική.
  • Να εξοικειωθούν με την εφαρμογή μοντέλων και εργαλείων στρατηγικής ανάλυσης, να αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους.
  • Nα βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν πώς διαμορφώνεται η στρατηγική.
  • Να κατανοήσουν τις επιχειρηματικές, επιχειρησιακές και λειτουργικές στρατηγικές.
  • Να είναι σε θέση να αξιολογήσουν και να επιλέξουν τις βέλτιστες επιλογές στρατηγικής.
  • Να μπορούν να αναλύσουν ζητημάτα εφαρμογής και αξιολόγησης της στρατηγικής των επιχειρήσεων.
  • Να εμβαθύνουν στις τεχνικές λήψης στρατηγικών αποφάσεων και τα συνήθη λάθη στη χάραξη και υλοποίηση της στρατηγικής.
  • Να είναι σε θέση να εντοπίζουν παράγοντες και πόρους που οδηγούν σε ανταγωνιστική επιχειρησιακή δραστηριότητα.

Περιεχόμενο

1η Ενότητα: Υπόδειγμα Στρατηγικού Μάνατζμεντ

  • Κατανόηση της σπουδαιότητας του Στρατηγικού Μάνατζμεντ
  • Αναγνώριση του βασικού υποδείγματος του Στρατηγικού Μάνατζμεντ και των συστατικών του μερών
  • Περιγραφή των ωφελειών του αποδοτικού και αποτελεσματικού Στρατηγικού Μάνατζμεντ

2η Ενότητα: Ανίχνευση Περιβάλλοντος. Ανάλυση Εσωτερικού Περιβάλλοντος

  • Περιγραφή της έννοιας της ανίχνευσης του περιβάλλοντος σαν μέρος της διαδικασίας του στρατηγικού μάνατζμεντ
  • Παρουσίαση κυρίων στοιχείων της ανάλυσης του εσωτερικού περιβάλλοντος
  • Περιγραφή της σπουδαιότητας της ανάλυσης της αλυσίδας-αξίας για την εκτίμηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων ενός οργανισμού
  • Περιγραφή του υποδείγματος των Πόρων & Ικανοτήτων

3η Ενότητα: Ανάλυση Εξωτερικού Μάκρο Περιβάλλοντος

  • Παρουσίαση μεθόδων ανάλυσης του μάκρο περιβάλλοντος
  • Ανάλυση τάσεων του μάκρο περιβάλλοντος
  • Παρουσίαση παραδειγμάτων επιχειρήσεων που αξιοποίησαν με επιτυχία τις αλλαγές και τάσεις του μάκρο περιβάλλοντος

 4η Ενότητα. Ανάλυση Εξωτερικού Μίκρο Περιβάλλοντος

  • Παρουσίαση μεθόδων ανάλυσης του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος της επιχείρησης
  • Δομική ανάλυση ανταγωνισμού
  • Ανάλυση στρατηγικών ομάδων-προσδιορισμός ανταγωνιστικής θέσης.

 5η Ενότητα: Επίπεδα Στρατηγικής

  • Ανάλυση Επιχειρησιακών ή Εταιρικών Στρατηγικών
  • Ανάλυση Στρατηγικών επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος

6η Ενότητα: Λειτουργικές Στρατηγικές

  • Παρουσίαση τρόπων που οι λειτουργικές στρατηγικές υποστηρίζουν τις ανταγωνιστικές στρατηγικές
  • Στρατηγική Μάρκετινγκ
  • Χρηματοοικονομική Στρατηγική
  • Στρατηγική Ανθρωπίνων Πόρων
  • Στρατηγική  Λειτουργιών
  • Στρατηγική Πληροφοριακών Συστημάτων
  • Στρατηγική Έρευνας και Ανάπτυξης

7η Ενότητα: Υλοποίηση Στρατηγικής

  • Εξήγηση της σχέσης μεταξύ Διαμόρφωσης και Υλοποίησης Στρατηγικής
  • Παρουσίαση Τεχνικών Χαρτοφυλακίου Προϊόντων
  • Ανάλυση SWOT

8η Ενότητα: Αξιολόγηση και Έλεγχος Στρατηγικής

  • Αναγνώριση της βασικής διαδικασίας  αξιολόγησης και ελέγχου στο στρατηγικό μάνατζμεντ
  • Παρουσίαση της μεθοδολογίας Balanced Scorecard

9η Ενότητα: Επιχειρηματική Ηθική και Κοινωνική Υπευθυνότητα

  • Διαφορετικές απόψεις Κοινωνικής Υπευθυνότητας
  • Τάσεις στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

10η Ενότητα: Case Study με τη συμμετοχή στελεχών επιχειρήσεων. Για την καλύτερη κατανόηση και σύνδεση των γνώσεων που απέκτησαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων με την επιχειρηματική πρακτική, μελετούν ομαδικά πραγματικές περιπτώσεις επιχειρήσεων. Οι παρουσιάσεις των ομαδικών εργασιών πραγματοποιούνται με την παρουσία των στελεχών των επιχειρήσεων που μελέτησαν οι φοιτητές. Στο τέλος των παρουσιάσεων ακολουθεί συζήτηση.

11η Ενότητα: Case Study με τη συμμετοχή στελεχών επιχειρήσεων. Για την καλύτερη κατανόηση και σύνδεση των γνώσεων που απέκτησαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων με την επιχειρηματική πρακτική, μελετούν ομαδικά πραγματικές περιπτώσεις επιχειρήσεων. Οι παρουσιάσεις των ομαδικών εργασιών πραγματοποιούνται με την παρουσία των στελεχών των επιχειρήσεων που μελέτησαν οι φοιτητές. Στο τέλος των παρουσιάσεων ακολουθεί συζήτηση.

12η Ενότητα: Case Study με τη συμμετοχή στελεχών επιχειρήσεων. Για την καλύτερη κατανόηση και σύνδεση των γνώσεων που απέκτησαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων με την επιχειρηματική πρακτική, μελετούν ομαδικά πραγματικές περιπτώσεις επιχειρήσεων. Οι παρουσιάσεις των ομαδικών εργασιών πραγματοποιούνται με την παρουσία των στελεχών των επιχειρήσεων που μελέτησαν οι φοιτητές. Στο τέλος των παρουσιάσεων ακολουθεί συζήτηση.